محل لوگو

طراحی هویت بصری برند


هویت بصری برند

  هویت بصری برند یا ( هویت بصری سازمانی ) مجموعه ای از ساختارها و باید و نباید ها، یکپارچگی و هماهنگی گرافیکی در تمام عناصر بصری می باشد که باعث میشود تصویر مناسب در ذهن مخاطب شکل بگیرد. هویت بصری برند نمایانگر این است که شرکت یا سازمان شما چطور می خواهد دیده شود و امروزه از قوی‌ترین ابزارهای بازاریابی به شمار می رود.

چرا به طراحی هویت بصری برند نیاز داریم ؟

    یکپارچگی و هماهنگی گرافیکی در تمام عناصر بصری باعث می شود تا جایگاه و تصویر برند ذهن مخاطبان تقویت شود، بدین شکل که آنها پس از مدتی، حتی با شندیدن نام برند شما ، تصویر، رنگها، المان های گرافیکی به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطبان تداعی می شود.

برندسازی چیست؟

    ما برندینگ را ترکیبی از ایجاد جذابیت و ارائه کیفیت می نامیم که در نهایت منجر به تشکیل تصویر مناسب در ذهن مشتری می شود، در یک نظر سنجی در مورد شخصیت برند بی ام دبلیو و برند مرسدس بنز اغلب مردم شخصیت این دو برند را انسانی متشخص، خوش تیپ و لاکچری تعریف کردند با این تفاوت که شخصیت بی ام دبلیو جوان تر و شخصیت مرسدس بنز میانسال در ذهن آنها به وجود آمده بود.
حال اگر از شما در مورد شخصیت برند یک اتومبیل چینی یا برندهای …. سوال شود؛

آیا اصلا تصویر واضحی را می توانید توصیف کنید؟

آیا این تصویر ذهنی به شما احساس خوبی می دهد؟

آیا این تصویر می تواند شما را هیجان زده و مشتاق به خرید کند ؟

همانطور که می بینید برند سازی صحیح نقش بسیار موثری در موفقیت شرکت ها و سازمان ها دارد؛ به طوری که امروزه با رقابتی شده بازار و حضور محصولات نامرغوب شما بدون برند سازی نمی توانید آن طور که باید به مخاطبین خود را معرفی کنید.

طراحی هویت بصری چیست ؟

   طراحی هویت بصری با رعایت اهداف و آرمان های سازمان، شناخت دقیق مخاطبین ( سن، تحصیلات، موقعیت اجتماعی ، موقعیت اقتصادی و … ) ، بررسی محصولات و هدمات شرکت یا سازمان انجام می شود. طراحی هویت بصری شرکت یا سازمان از موارد متعددی تشکیل می‌شود:

. طراحی لوگو ( نماد برند )

. طراحی وب سایت و فروشگاه اینترنتی ( نماینده آن شرکت در فضای مجازی )

. طراحی اوراق اداری ( طراحی سربرگ، طراحی کارت ویزیت، طراحی پاکت و … )

. طراحی ابزارهای بازاریابی (طراحی بروشور، طراحی تراکت،طراحی کتاب و …. )

. طراحی محصول و بسته‌بندی (محصول فروشی و بسته‌بندیای که با محصول ارائه می‌شود)

. طراحی پوشاک کارمندان و نمایندگان شرکت / سازمان

. طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)

. طراحی بنر ها و فریم های شبکه های اجتماعی

. طراحی سایر مواردی که در حکم نماینده‌ آن شرکت یا سازمان باشد. (به عنوان مثال : طراحی تقویم، ساعت، قلم و …)

 

 

 

 

 

ویژگی یک لوگوی حرفه ای چیست؟


طراحی یک لوگوی خوب و ایده آل

    شاید در نگاه اول طراحی لوگو کار ساده ای به نظر برسد اما با نگاه دقیق تر خواهیم فهمید که تنها برندهایی در ساخت لوگو موفق هستند که توانسته اند هویتشان را در آن به نمایش بگذارند . در ایم مقاله به بررسی ویژگی های لوگو خوب می پردازیم.

تاثیر یک لوگو بر مشتریان و مخاطبان

    لوگو در خرید مشتری می تواند بسیار موثر باشد و در فروش محصولات کمک زیادی به شما کند . امروزه تمام شرکتها برای خود یک لوگو می سازند و این لوگو ها معمولا به گونه ای است که تمام افراد حتی کودکان می توانند با یک نگاه برداشت خودشان را از آن محصول به ما بگویند . مهم ترین مسئله برای طراحان لوگو باید این باشد که هویت شرکت در آن لوگو لحاظ شده باشد.

در این رابطه بخش طراحی هویت بصری برند را مطالعه کنید.

منحصر به فرد بودن لوگو

   طراحی لوگو شما باید قدرت حضور در بازار را داشته و بلافاصله توسط مخاطبان شما تشخیص داده شود. یک راه بسیار مناسب برای انجام این کار، عدم استفاده نشان های عمومی، تصاویر و یا آیکون های تکراری است. در حالی که طرح باید معرف کسب و کار شما باشد ولی در عین حال نشان دادن محصول یا خدماتی که شما فراهم می کنید در آرم الزامی نیست.

منحصر به قرد بودن لوگو

<!--StartFragment-->

استفاده از خلاقیت بالا، طراحی نوشتاری حرفه ای و تایپوگرافی نیز می تواند، ضمن اضافه کردن اعتبار به طرح لوگو، به منحصر به فرد بودن نام تجاری شما نیز کمک کند.اول اینکه لوگو باید منحصر به فرد باشد تا مشتری بتواند با استفاده از آن محصولات شما را از سایر رقبا تشخیص دهد . به همین دلیل تقلید کردن و کپی کردن لوگو از سایر شرکت ها کار درستی در طراحی حرفه ای لوگو محسوب نمی شود . نکته بعدی که باید در طراحی لوگو خود مد نظر داشته باشید این است که لوگو نباید ساده باشد چرا که یک لوگو ساده به راحتی کپی می شود در همین راستا دبورا هارکینز یکی از طراحان حرفه ای وب سایت معتقد است که هنگامی که چیزی بیش از حد ساده باشد تضمینی وجود ندارد که شکل آن توسط دیگران استفاده شود . بنابراین برای حفظ اصالت لوگو بهتر است آن را به گونه ای طراحی کنید که کپی کردن آن کار ساده ای نباشد .

<!--StartFragment

به کار بردن نام تجاری در لوگو

   دومین مورد از ویژگی های لوگو خوب ، مد نظر قرار دادن نام تجاری محصول است . هر چند که لوگو معمولا یک شکل مصور است اما باید نام تجاری را نیز معرفی کند. به گفته آقای هارکینز هر کار طراحی که با ویژگی های نام تجاری مستقیم در ارتباط باشد می تواند به ساخت یک لوگو منحصر به فرد ختم شود . به عنوان مثال هر دو شرکت ویکی پدیا و بایت لوگو های ساده ای دارند اما در عین حال نام تجاری خود را نیز پوشش می دهند .

p><!--EndFragment

<!--EndFragment--><!--StartFragment

p><!--StartFragment

p><!--EndFragment <!--StartFragment-->

انتخاب رنگ در طراحی لوگو

  مورد سوم در طراحی یک لوگوی خوب مسئله رنگ است که موضوعی کلیدی در طراحی لوگو به شمار می رود و باید در هنگام طراحی مراقب باشید که رنگ ها را از خود دور نکنید . به عنوان مثال رنگ های روشن می تواند توجه مخاطب را به لوگو جذب کند . هر رنگی را با یک مفهوم متفاوت شناسایی می کنند به عنوان مثال رنگ قرمز نمایانگر انرژی و جسارت است ، رنگ نارنجی حس دوستانه و جوان پسند را به مشتری القا می کند ، رنگ سبز نمایانگر رشد و طبیعت است ، رنگ آبی حس اعتماد و آرامش را به شما القا می کند و سایر رنگ ها نیز هر کدام حس مخصوص خود را به مشتری نشان می دهند .

بکارگیری نام در طراحی لوگو

چهارمین مورد نام است . لوگو ها همواره از دو بخش آرم و نماد تشکیل شده اند . بنابراین بهتر است قبل از اینکه تنها به محصولات خود فکر کنید یک نماد را نیز برای آن در نظر بگیرید مانند لوگو های کوکاکولا یا استارباکس که از دو قسمت تشکیل شده اند . اگر شرکت شما یک نام منحصر به فرد دارد از آن برای طراحی لوگو بهره ببرید اما در غیر این صورت باید به سایر نماد ها هم توجه کنید . هم چنین استفاده از کشیدن یک فونت نیز می تواند برای طراحی لوگو به صورت حرفه ای به شما کمک کند .

<!--StartFragment

بکارگیری نام در طراحی لوگو

   پنجمین  مورد نام است . لوگو ها همواره از دو بخش آرم و نماد تشکیل شده اند . بنابراین بهتر است قبل از اینکه تنها به محصولات خود فکر کنید یک نماد را نیز برای آن در نظر بگیرید مانند لوگو های کوکاکولا یا استارباکس که از دو قسمت تشکیل شده اند . اگر شرکت شما یک نام منحصر به فرد دارد از آن برای طراحی لوگو بهره ببرید اما در غیر این صورت باید به سایر نماد ها هم توجه کنید . هم چنین استفاده از کشیدن یک فونت نیز می تواند برای طراحی لوگو به صورت حرفه ای به شما کمک کند .

p><!--StartFragment

یک لوگو خوب باید انعطاف پذیر باشد !

   انعطاف پذیری یکی دیگر از ویژگی های لوگو خوب می باشد، و به طور کلی بهترین لوگو ها از نظر انعطاف پذیری لوگو هایی هستند که دارای سادگی خاصی باشند، و مخاطب در درک آنها مشکلی نداشته باشد . به عنوان مثال لوگو آمازون با استفاده از نام تجاری خود طراحی شده است و در آن حرف a به حرف z با یک فلش کوچک متصل شده است . لوگوی آدیداس نیز یک نام تجاری است که در آن سه به موازات هم قرار دارند که البته تغییرات زیادی در آن صورت گرفته است .

p><!--StartFragment

  یک طراحی لوگو قوی و حرفه ای باید بتواند به خوبی و بدون تغییر ماهیت و هدف خود در سراسر رسانه های مختلف جای بگیرد. به عنوان مثال قرار گیری آرم یک کمپانی در وب سایت رسمی آن شرکت ، باید توسط مشتریان، فوق العاده به نظر برسد.

  همچنین این نشان باید مشتریان بالقوه ای که کارت تجاری شما را دریافت می کنند، و یا آرم شما را بر روی یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ می بینند، تحت تاثیر قرار دهد. این به این معنی است که نشان شما باید طوری طراحی شود که در هر کانال تبلیغاتی به خوبی جای بگیرد و مشکلاتی از قبیل ترکیب بندی ضعیف، کیفیت نامناسب و یا دیگر مشکلات مقیاسی را نداشته باشد.

  اگر آرم شما قابلیت انتقال بی وقفه از یک رسانه به رسانه ی دیگری را نداشته باشد، مشروعیت شرکت شما را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

p><!--EndFragment<!--EndFragment--><!--StartFragment-->

تاثیر زمان

   ششمین مورد که باید به آن توجه داشته باشید این است که موفقیت در مدت کوتاهی به دست نمی آید . بسیاری از لوگو هایی که الان محبوب به شمار می روند در کوتاه مدت نتوانستند جایگاه خود را پیدا کنند بنابراین نباید به سرعت انتظار داشته باشید که لوگوی شما پر مخاطب شود حتی اگر در طراحی آن از بهترین شیوه ها استفاده کرده باشید . در مورد وضعیت طراحی بایدنیاز و مخاطب خود را نیز مد نظر قرار دهید . به عنوان مثال لوگو یک شرکت تجاری شهری لازم نیست در آن از نماد های سایر شهر ها استفاده شود زیرا با مردم ان شهر و مخاطبانش تناسبی ندارد . طراحی لوگو نایک به گونه ای است که یک کفش را در ذهن مخاطب مجسم کند، یا بوگو پوما سادگی را تجسم می کند که همه نمایانگر اهمیت مخاطب شناسی است .

ساده بودن لوگو و آرم

  طراحی اثربخش یک آرم در سادگی آن نهفته است. بهترین طرح ها، ساده ترین آن ها هستند که جهت تاثیرگذاری بیشتر، در آن ها از رنگ و متن استفاده می شود، اما یک لوگوی موفق بدون این دو مورد نیز به راحتی برای مخاطبان قابل تشخیص می باشند.

  اضافه کردن افکت های اضافی و یا متن های غیر ضروری می تواند مخاطبان را از تصویر نمادین برند شما منحرف سازد و از ارزش طراح شما بکاهد. همچنین استفاده نامناسب از اندازه فونت ها و اشکال نیز می تواند ارزش کار شما را پایین آورند.

آموزنده بودن طرح

  در حالی که طراحی آرم قوی برای یک شرکت ، لزوما نباید انعکاسی دقیق از کاری که کمپانی شما انجام می دهد منتقل نماید، اما باید آن طرح یک تجربه آموزشی برای مخاطبانتان در بر داشته باشد. نگاه به لوگوی شما باید به مخاطبان در درک نام تجاری شما کمک نماید، یا با انتقال آنچه که شما انجام می دهید، یا نشان دهنده ی فرهنگ شرکت شما باشد و یا خدماتی که شما برای مصرف کنندگان ارائه می دهید را به نمایش بگذارد.

  هم رنگی ، هم سیاه و سفید باشد! اگرچه رنگ بخش مهمی در طراحی یک طرح خوب تلقی می شود، اما ممکن است رنگ همیشه در دسترس مخاطبان شما نباشد. اگر نشان شما به صورت سیاه و سفید از جذابیت بالایی برخوردار نباشد، شما ممکن است توجه بخشی از مخاطبین خود را از دست بدهید.

اموزنده بودن طرح

<!--StartFragmentدر نتیجه آرم شما باید به گونه ای طراحی شود که هم در شرایط رنگی و هم در شرایط سیاه و سفید (مانند مهر رسمی شرکت یا اوراق فکسی) جذاب باشد و توجه کاربران را به خود جلب نماید.<!--EndFragment-->

بهره گیری از نظرات مخاطبین

 هفتمین مورد و آخرین موردی که در طراحی لوگو به شما کمک می کند بهره گیری از نظرات مشتریان خود است که برای این کار می توانید کمپین های تبلیغاتی ایجاد کنید و از مشتریان خود برای طراحی لوگو کمک بگیرید .

 

 

ویژگی یک  لوگوی حرفه ای چیست؟
انتشار : ۹ آبان ۱۳۹۸

تمامی محتویات سایت مطلق به گروه بلوفایر میباشد هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما